Välkommen!

Hej och välkommen till min nya blogg!

Den handlar om Jerrie och mitt sökande efter henne.

Jerrie var den första kvinnan att genomgå astronautträning i USA på 60-talet.

Hon kunde - och borde - ha blivit den första kvinnan i rymden.

Jag snubblade över historien om Jerrie av en slump. Jag har alltid tänkt på mig själv som en "rymdnörd". Det innebär att jag inte bara har koll på att det var Neil Armstrong som var först att sätta sin fot på månen, utan även att de andra medlemmarna av Apollo 11 hette Edwin "Buzz" Aldrin och Michael Collins. Eller att Alan Shepard inte bara var den förste amerikanen ut i rymden och den femte mannen på månen utan även att han är den förste som har slagit en golfboll på månen. Eller att inget av Apollo-uppdragen hade varit möjliga om inte Mercury- och Geminiprogrammen hade banat vägen.

En dag hamnade jag på NASA:s hemsida där man kunde testa sin kunskap om allt som hade med NASA:s program att göra. "Lätt som en plätt", tänkte jag och började. Jag tror att det var tredje frågan som förändrade mitt liv. "Vem var den första kvinnan i rymden?" Jag blev alldeles paff. Hur kunde jag, i min enfald, aldrig ha tänkt på kvinnor i rymden? Varför rullade inte hennes namn av min tunga lika lätt som Shepard, Glenn, Grissom, Armstrong? Jag fascinerades av min egen okunskap och hittade snart Jerrie på nätet. Jag läste de två böcker som hon skrev på 60-talet och har sedan dess har jag haft kontakt med henne och hennes välgörenhetsorganisation. De får dagligen erbjudanden från folk som vill göra film om hennes liv, men mitt brinnande intresse för Jerrie och hennes liv har gjort att de har fattat tycke för mig. De har bjudit in mig att ta del av deras arkiv, tidningsurklipp, videor, m.m. för att få en bättre uppfattning om Jerries livs historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0